TRYB KIEROWANIA W KOMENDZIE MIEJSKIEJ POLICJI W PIEKARACH ŚLĄSKICH
Komendant kieruje Komendą przy pomocy I Zastępcy Komendanta Miejskiego oraz kierowników komórek organizacyjnych.
Kierowanie Komendą odbywa się zgodnie z zasadami wynikającymi z ogólnych i resortowych aktów prawnych, poleceniami Komendanta Głównego policji, Komendanta Wojewódzkiego Policji oraz według form i metod określonych przez jej kierownictwo, a w szczególności przez:
a) wydawanie zarządzeń, decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych,
b) określenie w rocznym planie pracy głównych kierunków działania,
c) przeprowadzanie odpraw służbowych z udziałem kierowników komórek organizacyjnych bądź innych policjantów lub pracowników Policji,
d) zatwierdzanie planów przedsięwzięć, czynności i innych dokumentów związanych z funkcjonowaniem i działaniem komórek organizacyjnych Komendy,
e) zarządzanie kontroli problemowych, doraźnych, sprawdzających a także postępowań wyjaśniających,
f) podejmowanie decyzji w sprawach bieżących oraz wydawanie doraźnych, ustnych lub pisemnych poleceń.
Zastępca Komendanta jest upoważniony do reprezentowania Komendanta w kontaktach z innymi organami, osobami prawnymi i fizycznymi oraz innymi podmiotami w sprawach dotyczących działalności bezpośrednio nadzorowanych komórek i jednostek organizacyjnych Komendy
Do obowiązków I Zastępcy Komendanta należy:
a) sprawne kierowanie oraz organizowanie pracy podległych mu bezpośrednio komórek organizacyjnych Komendy poprzez przydzielenie im zadań,
b) sprawowanie bieżącej kontroli i nadzoru nad wykonywaniem przez podległe mu komórki organizacyjne Komendy zadań,
c) ustalanie zakresu i zasad współpracy podległych komórek organizacyjnych Komendy z komórkami i jednostkami organizacyjnymi podległymi Komendantowi Miejskiemu,
d) rozdział spraw wpływających do Komendy, których załatwianie leży w zakresie działania bezpośrednio nadzorowanych i podległych komórek i jednostek organizacyjnych oraz wydawanie w tym zakresie odpowiednich dyrektyw i dyspozycji w granicach swego zakresu działania i udzielonych upoważnień.
ZADANIA KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH KMP W PIEKARACH ŚLĄSKICH
1.Wydział Kryminalny
Wydział Kryminalny realizuje zadania w zakresie:
a) technicznej obsługi miejsc zdarzeń, wstępnej oceny zabezpieczonych śladów i dowodów oraz zlecenia badań kryminalistycznych,
b) ujawniania i ścigania sprawców przestępstw o charakterze kryminalnym,
c) prowadzenia rozpoznania operacyjnego z wykorzystaniem osobowych źródeł informacji,
d) określania i realizacji metod i taktyki zapobiegania przestępczości pospolitej,
e) prowadzenia postępowań przygotowawczych i innych czynności procesowych wynikających z przepisów szczególnych,
f) prowadzenia poszukiwań osób ukrywających się przed organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości, osób zaginionych oraz identyfikacji osób i zwłok,
g) prowadzenie postępowań przygotowawczych z zakresu przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym;
h) prowadzenia dokumentacji i rozliczeń finansowych związanych z funduszem operacyjnym.
2. Wydział do walki z Przestępczością Gospodarczą
Wydział do walki z Przestępczością Gospodarczą realizuje zadania w zakresie :
a) zapobiegania i zwalczania przestępczości gospodarczej,
b) organizowania sprawnych i skutecznych działań operacyjno – rozpoznawczych,
c) wypracowania i wdrażania metod jej ujawniania i ścigania,
d) prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach gospodarczych,
e) współdziałania w tym zakresie z innymi organami administracji rządowej i samorządowej.
3. Wydział Prewencji
Wydział Prewencji realizuje zadania w zakresie:
a) prowadzenia analiz stanu zagrożenia przestępczością i innymi zjawiskami
negatywnymi mającymi na nią wpływ, na obszarze całego miasta,
b) organizowania służby patrolowo - obchodowej, doprowadzeń, służby dzielnicowych oraz służb dyżurnych,
c) przeprowadzania interwencji, legitymowania, zatrzymywania i osadzania osób, ujawniania i represjonowania za wykroczenia,
d) prowadzenie działań blokadowo - pościgowych i operacji policyjnych,
e) zabezpieczenia imprez o charakterze masowym,
f) udziału w asystach i udzielania pomocy,
g) oskarżania przed Sądem w sprawach o wykroczenia,
h) działania w zakresie przeciwdziałania demoralizacji nieletnich,
i) prewencji kryminalnej,
j) współpracy ze strażami miejskimi i innymi podmiotami działającymi na rzecz bezpieczeństwa i porządku prawnego,
k) działania w okolicznościach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, zagrożeń nadzwyczajnych, postępowania Policji w warunkach katastrofy naturalnej i awarii technicznej oraz w czasie innych zadań zagrażających bezpieczeństwu ludzi i środowiska, stanów gotowości do działań i alarmowania w jednostkach i komórkach organizacyjnych komendy.
4. Wydział Ruchu Drogowego
Wydzioał Ruchu Drogowego realizuje zadania w zakresie:
a) analizowania stanu bezpieczeństwa, porządku i płynności ruchu na drogach publicznych w rejonie działania Komendy, badania przyczyn i okoliczności powstawania zdarzeń drogowych,
b) ujawniania przestępstw i wykroczeń w ruchu drogowym oraz ścigania ich sprawców,
c) prowadzenia pracy profilaktyczno propagandowej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
d) współdziałania z innymi pionami służbowymi w sprawach ujawniania i zwalczania przestępczości kryminalnej i gospodarczej, szkolenia w zakresie nadzoru i kontroli ruchu drogowego, ochrony porządku i bezpieczeństwa podczas imprez i zawodów odbywających się na drogach publicznych,
e) współdziałania z organami administracji rządowej i samorządowej, prasą lokalną, w sprawach mających związek z bezpieczeństwem i porządkiem w ruchu na drogach.
5. Zespół Kadr i Szkolenia
Zespół Kadr i Szkolenia wykonuje zadania w zakresie:
a) realizacji zagadnień, w tym procedur kadrowych, związanych z wykonywaniem przez Komendanta zadań przełożonego właściwego w sprawach osobowych oraz przełożonego dyscyplinarnego podległych policjantów,
b) realizacji zagadnień związanych z wykonywaniem zadań kierownika urzędu i pracodawcy w stosunku do pracowników Policji zatrudnionych w komórkach i jednostkach organizacyjnych Komendy,
c) inicjowania i prowadzenia prac organizacyjno-etatowych w celu doskonalenia struktury organizacyjnejKomendy,
d) prowadzenia ewidencji, statystyki i sprawozdawczości kadrowej, organizacyjno-etatowej oraz stanu dyscypliny policjantów Komendy,
e) organizowania, koordynowania i prowadzenia systemu doskonalenia zawodowego policjantów i pracowników,
f) organizowania i nadzorowania zajęć wychowania fizycznego, taktyki i techniki interwencji policjantów oraz wyszkolenia strzeleckiego,
g) prowadzenie rejestrów postępowań dyscyplinarnych i wyjaśniających;
6. Zespół Prezydialny
Zespół Prezydialny realizuje zadania w zakresie:
a) obsługi administracyjno-biurowej,
b) przyjmowania, ekspediowania i ewidencjonowania poczty,
c) prowadzenia ewidencji i inwentaryzacji aktów prawnych oraz zapoznawania z nimi funkcjonariuszy i pracowników Komendy,
d) realizacji i nadzoru archiwizacji,
e) czynności materialno - technicznych zlecanych przez kierownictwo Komendy;
7. Zespół Finansów i Zaopatrzenia
Zespół Finansów i Zaopatrzenia realizuje zadania w zakresie:
a) prowadzenia rozliczeń ze środków pieniężnych otrzymanych na finansowanie wydatków
w formie akredytywy budżetowej, w terminach i na zasadach określonych przez Wydział
Finansów Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach,
b) koordynowania wydatków budżetowych w ramach limitu finansowego przydzielonego Komendzie Miejskiej,
c) akceptowania dowodów księgowych pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym związanych z realizacją wydatków budżetowych dokonywanych w imieniu Komendanta Wojewódzkiego Policji w Katowicach,
d) naliczania i sporządzania list wypłat należności pozapłacowych,
e) planowania i organizowania zaopatrzenia w środki materiałowo – techniczne i sprzęt specjalistyczny,
f) prowadzenia postępowań w sprawie szkód w majątku Policji,
g) sprawowania nadzoru nad powierzonym mieniem i utrzymywania współpracy w tym zakresie z merytorycznymi komórkami organizacyjnymi Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach,
h) prowadzenie gospodarki transportowej KMP
8. Zespół Łączności i Informatyki
Zespół Łączności i Informatyki realizuje zadania w zakresie:
a) prowadzenia działalności w dziedzinie organizacji łączności oraz utrzymania w sprawności technicznej urządzeń i systemów łączności,
b) eksploatacji i wdrażania specjalistycznych systemów informatycznych oraz nadzoru nad ich funkcjonowaniem,
c) przenoszenia danych na komputerowe nośniki informacji kontroli poprawności wprowadzanych danych uzupełniania rejestracji i korekty błędów,
d) obsługi operatorskiej systemów informatycznych.
9. Kancelaria Tajna
Kancelaria Tajna realizuje zadania w zakresie:
a) przyjmowania, rejestrowania, przechowywania, przekazywania, udostępniania i wysyłania dokumentów i przesyłek niejawnych wg poszczególnych rejestrów,
b) prowadzenia i aktualizowania ewidencji obowiązujących aktów prawnych o charakterze niejawnym,
c) kontroli przestrzegania właściwego oznaczania i rejestrowania dokumentów niejawnych oraz sprawdzania stanu faktycznego z ewidencyjnym,
d) prowadzenia archiwizacji dokumentów niejawnych.